Egészségmegőrzés – védőoltások, szűrőprogramok

kutyaoltások az Arivet Kisállatrendelőben macskaoltas nyuloltas
Védőoltások kutyáknak Védőoltások cicáknak Védőoltások nyulaknak Védőoltások vadászgörényeknek
Kölyökkutya csomag Kölyökmacska csomag
Szűrőprogramok idős kutyáknak Szűrőprogramok idős cicáknak

Az oltásokról általában.

Miért kell kutyámat/macskámat oltatni?

Sok kutya és macska betegszik meg vagy pusztul el olyan betegségekben, amelyeket védőoltással meg lehetett volna előzni. A fertőző betegségek esetében mindenképpen a megelőzésre kell helyezni a hangsúlyt, hiszen számos betegség maradandó következményekkel jár. Ha az oltásokat nem kapják meg idejében, a kórokozó vírusok vagy baktériumok által megtámadott, súlyosan megfertőződött állatot gyakran egyáltalán nem, vagy csak hosszadalmas és költséges gyógykezelés árán lehet meggyógyítani. Nem beszélve a tulajdonos további felelősségéről, hiszen az oltatlan kutyák/macskák fertőzési forrást jelentenek a környezetük számára.

Mit jelent az immunitás?

Ha egy állat (vagy ember) immunis (=ellenálló) egy bizonyos betegséggel szemben, az azt jelenti, hogy nem, vagy csak nagyon kis mértékben áll fenn annak a veszélye, hogy abban megbetegedjen. Ilyen ellenállóképesség a rendszeres oltások vagy az adott betegség átvészelése révén alakul ki felnőttkorra.

Mi a helyzet a kölykök esetében?

Húsevőknél a kölyökállatok részben már az anyaméhben, részben pedig az első anyatejjel (úgynevezett föcstej v. kolosztrum) kapják meg anyjuktól a kész ellenanyagokat. Ezt nevezzük passzív immunitásnak, mert a kicsi szervezetének nem kell „megdolgoznia” a védőanyagok előállításáért, már készen kapja azokat. Az ilyen védettség – az anya immunállapotától is függően – kb. 6-7 hetes korra csökken, így a kölykök fogékonnyá válnak a fertőző betegségekkel szemben. Innentől kezdve kell őket szakszerűen kidolgozott oltási programban részesíteni, hogy a vakcinák által kialakított védettség (aktív immunitás) átvegye az anyai ellenanyagok szerepét.

Hogyan működik az oltás (vakcina)?

A vakcinák elölt, illetve gyengített kórokozókat tartalmaznak. Ezért a beadás után nem betegítik meg az állatot, de szervezetét ellenanyag termelésére serkentik, ami a későbbiekben megvédi őt a valódi fertőzés ellen (= aktív immunitás). Épp ezért nagyon fontos, hogy csak egészséges kutyát vagy macskát lehet oltani. Ha ugyanis már megbetegedett állat kapná meg a vakcinát, gyengült ellenállóképességét még jobban megterhelve csak a betegség fellobbanását segítenénk elő.

Miért kell több oltás?

A bevezető oltások kezdetben csak alacsony szintű immunitást váltanak ki, amely még nem lenne elég a valódi fertőzés kivédésére. Nagyon fontos, hogy amíg az állat a 4. kölyökkori oltását nem kapta meg, semmiképpen ne vigyük utcára, illetve más állatokkal lehetőleg ne érintkezzen. A legveszélyesebb betegségek kórokozói ürülékkel terjednek, így arra is fokozottan kell figyelni, hogy hazaérkezéskor a cipőnket is meg kell tisztítani, és elzárni a kölyök elől!
A megfelelő egészségi állapot érdekében az oltások előtt/mellett érdemes paraziták (pl. férgek, bolhák) ellen is védekezni, hogy azok se gyengítsék a szervezetet. Ennek módját és ütemezését az állatorvossal kell egyeztetni.
Kölyökkorban így viszonylag sok oltásra van szükség, aztán a későbbiekben már évente egy emlékeztető vakcinázás elég, hogy fenntartsa a védettséget.

Védőoltások kutyáknak

Védőoltások cicáknak

Védőoltások nyulaknak

Védőoltások vadászgörényeknek